Saturday, 23 June 2012

Manusia dan Ugama....... ikatan kukuh terpatri mati. Ada Tuhan tempat mengadu.

MANUSIA

Kita adalah makhluk yang mempunyai misi.  Apakah misi manusia? Ada banyak misi tapi ada satu yang terutama. Misi kita manusia yang utama ialah menyelamatkan ataupun menjaga'KALBU'. Jangan bagi ia digangggu gugat.



 tiada Tuhan selain Allah milik mutlak setiap jiwa. No question asked!

Dikalbu terpatri satu kenyataan "ada Tuhan tempat mengadu" Itu aja. Tak kira apa nama Tuhan kamu.  BATU ke, KAYU ke, ALLAH ke, SHIVA ke, Jesus ke.... PASTI kepada ALLAH kata-kata itu dimaksudkan. apa-apa ajelah. Allah Tuhanku tidak pernah berkecil hati. Benar. Ikhlas dari lubuk hatiku. Hebatkan Allah Tuhan ku. Allah Tuhanku yang mematrikan' in person' pada setiap kalbu kamu. Sayangnya ALLAH Tuhanku pada kita semuanya.

JIWA wajib menjaga jangan sampai ada makhluk cuba tanggalkan. 'ada Tuhan tempat mengadu'"Aku"   yakni Allah yang patrikan bukannya Kami. Fahamkan yang ini dengan betul-betul faham... ini yang paling susah untuk dikunyah. Jaga-jaga jangan sampai tercekik. Setiap JIWA sebenarnya telah kenal ALLAH dari awal kejadiannya. Jiwa telah diambil kesaksian dihadapan ALLAH satu... satu.. satu... sekaligus semuanya. Aku telah ulang kenyataan banyak-banyak kali dalam setiap tulisan. Mengertilah JIWA.

 Tidak ada makhluk lain yang punya misi diDunia ini selain kita. Kitalah manusia yang ALLAH maksudkan didalam alquran. Kalaupun ada Ayat Alquran menyatakan tentang Ibliss, Jin  atau binatang semua bertasbih memuji Tuhan tidak lah bermakna makhluk itu punya misi. Tidak pasti tidak. Cuma manusia aja.

 ALLAH jadikan makhluk lain sebagai misalan atau belajar semasa berkongsi hidup. Cuma kita sahaja yang benar-benar ujud..... kita ini realiti selainnya fantasi. Ibliss dan Dajjal pastinya satu Fantasi.. cuba sebaik mungkin untuk kamu fahamkan yang ini. Aku bimbang kamu menolak aku... Dhada yang budiman.

Cuma yang benar-benar ujud sahaja punya misi. "Maka bermakna ada banyak makhluk yang ALLAH ada-adakan.  ".... AAAAAA pandaipun kamu Dol. Sudah bijak Dol sekarang.... ingat jangan lawan tokey.


 
Kita lihat ayat 30;
  •  وَ إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّيْ جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيْفَةً قَالُوْا أَتَجْعَلُ فِيْهَا مَن يُفْسِدُ فِيْهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّيْ أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُوْنَ
[30] Dan (ingatlah) tatkala Tuhan engkau berkata kepada Malaikat : Sesungguhnya Aku hendak menjadikan di bumi seorang khalifah. Berkata mereka : Apakah Engkau hendak menjadikan padanya orang yang merusak di dalam nya dan menumpahkan darah, padahal kami bertasbih dengan memuji Engkau dan memuliakan Engkau ? Dia berkata : Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui.
  • Pada ayat 30...... Malaikat bukan menyanggah Allah.... siapa malaikat untuk menyanggah ALLAH tetapi Malaikat ada info yang telah direkodkan..... kenyataan Malaikat tentang kerosakkan dan darah pastinya dari penglaman lalu yang dilihat oleh malaikat... pastinya sama. Aku benar-benar pasti. Malaikat pekerja ALLAH yang telah melalui banyak pengalaman demi urus atur Specimen yang bernama JIWA. Kalau kita pergi Hotel 5..6.. 7 bintang pasti ada orang yang ditugaskan untuk jaga semua Hospitality. Itulah dia kerja Malaikat..... mencukup apa yang tidak cukup. Sangat tangkas dan tak penat-penat...... Bell boy penat. Cuba tanya Bell boy pengalaman dia.
  • Malaikat ni jenis makhluk yang telah diprogramkan. Akur dan taat bagaikan anjing jika boleh dijadikan misalan. Sori Jibril... ia cuma contoh. Malaikat makhluk yang tidak akan lawan tokey. Malaikat cuma menyatakan yang bennar-benar aja. Ujian sangat berat walaupun bagi malaikat yang kerjanya cuma bertasbih. Ada ilmu yang cuma-cuma untuk manusia sahaja. Malaikat tidak mampu untuk memikirkannya. Pastinya Malaikat kebingunggan kenapa manusia sanggup berbunuh-bunuhan. Semua mereka bermandi darah dan berbunuh-bunuhan.
  • Malaikat tak boleh suka-suka nak gi jumpa Muhhammad.... nak berkomplot pulak. Tidak boleh! JIbril menemui Muhhammad segalanya atas urusan kerja. Kena pakai name tag. Keinginan untuk jumpa PUN TAK TERBIT.... keinginan untuk berkawan dengan Muhhammad JUGA TIDAK PERNAH TERFIKIR OLEH JIBRIL.............. SEMUANYA TAK MUNGKIN BERLAKU. 
  • Jika ada hadis malaikat tumpang sedih, sayu,hiba melihat Muhhamad dianiaya atau letih tak punya makanan.. pastinya ia pendustaan dalam ugama. Tiada nafsu bermaksud tidak berperasaan. Fahamkan ini Dhada. Semua hadis begini dari kerajaan Ibliss. Pastinya. Aku benar-benar pasti.
  • Jika ada hadis menyatakan kesemua malaikat diARASHy melaknat dari malam sampai ke pagi....bagi isteri yang tidak mahu memenuhi keinginan suami untuk bersenggama.  Pastinya ia hadis palsu. Ibliss sering memasukkan hadis begini. Nampak macam bagus.. jaga hati suami. Iyakan. Silelaki suka hadis bongok macam ni. Perasaan milik 'jiwa' ataupun 'soul' cuma Allah sahaja yang beri nilai. Malaikat jauh dari itu. Bukan kerja dia. Fahamkan!
  • Kenapa malaikat nak sebuk-sebuk hal rumahtangga orang. Kamu malaikat tidak tahu apa-apa pun  hal suamiisteri. KEINGINAN UNTUK PUNYA ISTERI PUN ELEK PORCIK . Tolak hadis ini.
    • Hadith  dari kerajaan Ibliss banyak....  ini antara yang paling popular.
    • Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah SAW bersabda maksudnya:"Apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidur, tetapi tidak diendahkan oleh isterinya, lalu malam itu suaminya marah kepadanya maka isteri itu mendapat kutukan malaikat sehingga Subuh".
    • Pelik! Kamu mengintai aku ya Malaikat.Tidak ada malaikat yang ditugaskan menjaga hal bersenggama. Something is wrong somewhere... hayati cerita durian ini layan...
    •  Durian punyalah sedap.. si Abu bagi bini dia 'special gred udang merah...kau kau... sibini senyum meleret.... sedap bang".. nak makan durian hari-hari boleh tak... AAAW TAK KUASA. 
    • Lihat bini siAbu.....dia mau tambah. Pelik BINI siDol tak berapa nak gemar Durian siDol. Melekat kulit durian kat kepala siDol. Dicampaknya. Why!
    • Durian punyalah sedap, baunya pun kita suka.... belum jamah dah senyum. Pelikkan kenapa isteri siDol  tak mahu makan 'durian' bersama ngan siDol.. dari kebun kamu sendiri tu.... tak sedap kot? Durian jenis kira syok dia aje..... syok orang dia tak mahu mengerti. Jenis lelaki asik-asik cerita bidadari. Isteri dirumah bukan bidadari?... ishk.. ishk.. ishk.. Jaya Negara isterinya hadiah dari Allah. Ada soalan lagi........? Eh.. ini kulit durian sapa ni... sepah-sepah ishk ishk ishk.
    • Makan durian ada ilmunya.... belajar la Dol! ... itu pun jika kamu mengerti. Cuma Allah Tuhan Maha Mengerti.
     
    • Nabi shallallahu ’alayhi wa sallam berkata : ”Seorang isteri itu belum menunaikan hak Allah selagi dia tidak menunaikan hak suaminya, jika suami berhajat kepadanya sedangkan dia berada di belakang tunggangan, maka janganlah dia menolak.” (Diriwayatkan oleh al-Thabarani dengan isnad yang baik. Berkata al-Haithami : Perawi hadis ini adalah perawi al-Sahih kecuali al-Mughirah bin Muslim, beliau adalah thiqah) Pastinya ini pun Hadis dari kerajaan Ibliss.
     
    • Hadis ini namanya hadis gelojoh. Sultan Selangor dgn Rais Yatim dapat Phd khatam Hadis gelojoh macam ni. Pemimpin apa asik-asik nak makan durian. Tengah memandu macmmana nak kopek baju duriannya. Terpacak duri durian apahal. Tak tau adab ke? Dalam VAN pun nak juga durian. Tak sempat nak tunggu malam.
     
    • Apa nak jadi......  jadilah Nak juga. Kalau-kalau tertikam duri yang terpacak kat bini member. Kepada siapa kamu nak mengadu. Fikirkan manusia lain. Tunggulah sampai rumah. Makan lah semau mu. Hati-hati. Alquran banyak menyatakan sebagai pemimpin wajib bijak dan bersabar. Dia adalah Nahoda Kapal.. Tidak akan ada satu Hadis pun yang dapat mengatasi Ayat Alquran. Hadis sekadar tambahan untuk menerangkan jika ada kurang fahaman tentang sesuatu ayat alquran. Faham?
     
    •  Lihat ayat ini..firman-Nya, 
    • “Kaum lelaki adalah pemimpin atas kaum wanita kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka daripada sebahagian yang lain.” (Surah an-Nisaa’, ayat 34)Perintah Allah SWT agar suami mendengar pandangan isteri telah difirman oleh-Nya yang bermaksud, “Maka disebabkan rahmat dari Allah-lah kamu berlaku lemah-lembut terhadap mereka. Sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karena itu maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan itu. Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakal kepada-Nya.” (Surah ali-‘Imran [003], ayat 159)
     
    • Sebelum makan durian msyawarah dulu.. apa gaya yang sesuai nak jamah durian. Pilih tempat sesuai dan pastikan jangan tertusuk duri durian kamu kat bini orang lain. Ini baru pemimpin bijak.
Tamatlah cerita durian jom sambung kuliah. Pastinya disempurna semua kelengkapan untuk manusia. Jangan susah hati   Ada yang kerja atur urus untuk kita. Malaikat kira-kira jadi Bell Boy pun boleh. Baca ayat seterusnya;

وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنْبِئُوْنِيْ بِأَسْمَاءِ هَؤُلاَءِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِيْنَ
(31) Dan telah diajarkanNya kepada Adam nama-nama semuanya, kemudian Dia kemukakan semua kepada Malaikat, lalu Dia berfirman : Beritakanlah kepadaKu nama-nama itu semua, jika adalah kamu makhluk-makhluk yang benar.

قَالُوْا سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيْمُ الْحَكِيْمُ
(32) Mereka menjawab: Maha Suci Engkau ! Tidak ada penge­tahuanbagi kami. kecuali yang Engkau ajarkan kepada Kami. Karena sesungguhnya Engkau­lah Yang Maha Tahu, lagi Maha Bijaksana.

قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَّكُمْ إِنِّيْ أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُوْنَ وَ مَا كُنْتُمْ تَكْتُمُوْنَ
(33) Berkata Dia : Wahai Adam! beritahukanlah kepada mereka nama-nama itu semuanya! Maka tatkala telah diberi­tahukannya kepada mereka nama-nama itu semua, berfirmanlah Dia : Bukankah telah Aku katakan k e p a d a kamu, bahwa sesungguh­nya Aku lebih mengetahui rahasia semua langit dan bumi, dan lebih Aku ketahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembuyikan.
  • Jika Manusia dapat memahami. Manusia cuma perlu lalui aja ujian. tempuhi.. dengan berani... ilmu dilhamkan..segalanya pasti cukup. Masalahnya cuma jiwa. Ilmu pasti Allah akan ajar satu... satu.. satu.. semua benda. Belajar sikit-sikit belajar sampai pandai.... Maka nanti menyusul kemudianya apa yang dinamakan pengalaman. Jiwa yang dilatih dari pengalaman dan ia belajar... pasti berusaha untuk mencapainya. Walau setinggi mana pun.
  •  Inilah yang tidak dapat Malaikat fahami sampai ke hari ini kenapa manusia ni bodoh sanggup hadapi ujian berat-berat. Gila apa manusia. Bodoh betul manusia ni. Apa maunya. Malaikat jenis Makhluk yang tidak punya nafsu tidak mungkin mengerti apa makna 'thrill'... luka dan onak nikmat bagi yang berjaya.
  •  Ilmu untuk JIWA disuapkan bagaikan anak kecil yang menyusu.... cuma bila lapar baru ibu susukan. Cuma bila ada keperluan baru ALLAH beri ilmu. Satu.. satu... satu.. Malaikat tidak berevolusi dgn Alam. Jiwa pastinya berevolusi jika tidak kita ini apa.... Tunggul.
  • Malaikat tak diberi nafsu.... ini yang Malaikat tak faham. Nafsu membentuk kemahuan. Malaikat kekal sebagai Malaikat. Malaikat selamanya Malaikat.akur dan taat tanpa perlu mengerti.. tidak akan Malaikat faham. Persoalan ini akan terus dipersoal oleh Malaikat setiap kali ALLAH HENDAK HANTAR JIWA untuk diuji ..Kesian Malaikat.
  •  Malaikat ini jika diibaratkan bagai Computer..... cuma ia mampu bergerak tidak statik kau dan beku. Malaikat tidak punya impian. Ilmu dengan apa yang telah sedia ada. Malaikat tidak ditambah Ilmu melalui pengalaman. Ilmu untuk Malaikat berbeza-beza ALLAH beri..... bergantung kepada tugas. Masukkan 'cip' lepas tu Malaikat bikin kerja. Tidak ada satu pun Malaikat yang malas.... kuncinya 'NAFSU'
  Allah telah berfirman:
  • "Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?" (QS Al-Ankabut:2-3).
Kita ini bukan yang pertama diuji. Jelas seperti yang diterangkan tadi diawal ayat 30. Maknanya telah berjalan dan akan terus berjalan ujian demi ujian untuk JIWA-JIWA seterusnya diBumi yang lain atas Alam Maya yang berlaianan selepas Bumi ini kiamat pun. Sejarah tentang 'jiwa' terdahulu direkodkan oleh Malaikat dengan rapi. Telah banyak jiwa.... satu.. satu.. satu... berpeluang untuk duduk menghadapi ujian sangat-sangat berat. Macam ambil SPM la pulak.

Telah berjalan banyak-banyak kali ujian untuk jiwa diBumi yang lain di medan ujian yang berbeza dari Bumi. Malaikat tetap bekerja dengan gigih. Malaikat selama-lamanya akan terus mempersoalkan kenapa manusia sanggup bodohkan diri...... Tak dapek den nak menolong kamu. Malaikat cuma kebingungan untuk apa kamu berperang-perang dan berbunuh-bunuhan. Semua itu Ditujukan kepada semua manusia yang sudah-sudah. Kenapa kamu buat semua ini? bingung Malaikat dibuatnya. WHAT FOR! I  also dono y... dont ask me. Mari kita cuba pula menyingkap cerita tentang manusia juga dari Shakespeare. Layan!


William Shakespeare Quotes
SHAKESPEARE..... DIILHAMI untuk menulis cerita "Romeo and Juliet" oleh siapa?  Rasa macam pernah berlaku aja kisah menyayat hati ini. Pastinya ALLAH telah mengilhamkan pada Shakespeare melalui bisikkan Malaikat dari "department sejarah lampau" pastinya arahan Allah Tuhanku.... ini cerita cinta manusia lampau yang direkodkan oleh Malaikat. ALLAH sangat-sangat memahami SOUL sebab dia yang cipta.Pastinya! SOUL is JIWA. JIWA is SOUL.

Kisah cinta yang menyayat hati diadapatasi dari sejarah lampau diBumi yang lain maka sudah pastilah 'jiwa' kita ini tersentuh. Semuanya 'jiwa' berpersaaan yang sama. mudah tersentuh. Tak kira berapa GANAS pun kamu. Semua yang  menonton pasti sedih. WAH! sangat  'touching'.... tis.. tis..tis... airmata menitik. Sampai kelubuk hati....Terkesima.


Romeo dan Juliet. Siapa yang tak tahu kisah romantis nan dramatis ini.  Kisah legendaris ini ditulis oleh William Shakespeare, sastrawan asal Inggris, yang terinspirasi dari penulis asal Italia pada abad ke-16, Luigi da Porta,. Menurut pengakuannya, kisah cinta Romeo dan Juliet  merupakan kisah nyata yang memang pernah benar-benar terjadi.

Ia benarlah apa yang dikatakan oleh Shakespreare. Kisah cinta ini adalah antara yang terulung pada zaman itu. Aku Jaya Negara satu-satunya pekerja Allah yang tinggal mengesahkan kebenaran ini. Cuma ada sedikit tambahan rempah ratus zaman itu. Boleh kan.? Bohong sunat! ade ke?

Bukan ini sahaja kisah hebat ada bnayak lagi kalau kamu rajin membaca satera Cina lama. Cinderella sebenarnya berasal sastera lama cina. Aku pernah membaca masa remaja dulu tapi tak ingat tajuknya.

 Kisah cinta jika dinukil dengan baik dan campuran tipu serta bohong kecil-kecilan. Ia menambah seri warna cerita. Pastinya kita beri Shakespeare 'perfect 10'. Sikit tipu tara hal.... "air kosong kasi tambah ais sama sirap rose tara sedap ka macha.... lu marah ka"... Tak teruskan BOSS aku pun angkat IBU JARI. siapalah aku! Itu pun jika kamu mengerti.

Kisah Romeo dan Juliet bercerita tentang kisah sepasang kekasih, Romeo dan Juliet, yang berasal dari keluarga yang saling bermusuhan, yaitu keluarga Capulets dan Mountage. Kedua keluarga tersebut sudah bermusuhan secara turun temurun dan bersitegang sejak lama. Alhasil, hubungan cinta keduanya dilakukan secara sembunyi-sembunyi dan penuh dengan konflik yang baik.

Aku tak ada FEEL pun.... EHHH  kamu terkecuali Dol! Aku bukan cerita dengan kamu. Dol! Kamu tu tak romantik. Malang sapa kawin dengan Dol. Azizah ngam-ngam dengan kau Dol.... Kamu berdua kalau kawin ok kot.

Hebatnya ALLAH Tuhanku. Pasti. Nanti.... manakan tau setelah selesai semua kerja-kerja diBumi..... ada 'jiwa' yang lain diuji pulak. Nanti mereka pulak akan diilhamkan cerita cinta "Khalil dan Hamidah". WAH! JUJURNYA.. aku terperasan. Gila apa aku ni.

Percintaan aku ngan isteriku pun hebat juga. Cuma aku tak nak tulis lagi. Lain kali kita cerita.

 Ada lagi kisah Merlin dan Arthur juga hasil Tulisan Shakespere. Ini adalah kisah lampau perjuangan Arthur dengan  sahabat seorang Ahli sihir bernama Merlin. Camelot tempat Arthur berkuasa itu sebenarnya ujud. Dari angkatan lampau. Shakespere diilhamkan pastinya dari Allah Tuhanku. Ceritanya begitu komplek dan padat tapi sesuai... amat mudah dimamah oleh 'jiwa' sedangkan 'jiwa' ini sangat memilih tentang makanannya.

Jangan terkejut nanti nama-nama kita Dhada, Hambali, Ali Osman dan Annur muncul dilayar perak manusia akan datang diBumi yang lain. Bukankah kita ini sedang melakar satu sejarah kemanusiaan yang pasti cukup hebat setanding Camelot... cuma namanya ditukarkan 'PUTRA JAYA'...  bolehkan Dhada.
Aku benar-benar pasti kita mampu.

Dah melalut-lalut aku ni cerita hal manusia.... Apakata kita bincang hal ugama pula jom layan...

UGAMA ini untuk apa asal-asalnya?. Apa itu ugama?


Ugama pada lazimnya bermakna keprcayaan kepada Tuhan atau sesuatu kuasa yang ghaib dan sakti
seperti DEWA, dan juga amalan dan institusi yang berkait dengan kepercayaan tersebut.Ugama dan  keyakinan yang kukuh tentang apa yang kita percayakan  merupakan dua pekara yang sangat berkait rapat.  Ugama mempunyai makna yang lebih luas, yakni merujuk kepada satu sistem kepercayaan yang sangat-sangat benar.

Kepercayaan yang hanya melibatkan seorang individu lazimnya tidak dianggap sebagai sebuah agama. Sebaliknya, agama haruslah melibatkan sebuah komuniti manusia. Daripada itu, Agama adalah fenomena masyarakat boleh dikesan melalui fenomena seperti yang berikut:
  • Perlakuan
    seperti sembahyang, membuat sajian, perayaan dan upacara.
  • Sikap
    seperti sikap hormat, kasih ataupun takut kepada kuasa luar biasa dan anggapan suci dan bersih terhadap agama.
  • Pernyataan
    seperti jambi,mantera dan kalimat suci.
  • Benda-benda material
    yang zahir seperti bangunan.Contohnya  gereja, masjid ataupun surau, azimat dan tangkal.
Salah satu lagi ciri agama ialah ia berkaitan dengan tatasusila dalam  masyarakat. Ini bermakna agama bukan sahaja merupakan soal perhubungan antara manusia dengan Tuhan, malah merupakan soal hubungan manusia dengan manusia serta alam sekeliling.

Manusia wajib berugama biarpun sekadar percaya 'semangat batu'..... itu pun sudah memadai.  Sebenar-benarnya setiap dari kita telah terpatri dikalbu "ada Tuhan tempat mengadu". Bilamana manusia menafikan ujudnya Tuhan...... inilah seburuk-buruk manusia. Manusia ini dengan angkuh bersuara dengan kuat sebagai bukti kesombongan... "mana ada Tuhan.... gila siapa yang percaya adanya Tuhan" sambil mendabik dada. Percaya atau tidak jauh dikalbu mereka pasti terisak-isak tangisan mahu belaian dari Allah Tuhanku. Aties adalah pendustaan terhadap fitrah manusia itu sendiri. Mereka sekadar mahu dikenali kononnya hebat. Aties kononnya lebih bahagia tanpa Tuhan. Gila apa manusia.

Diawal-awal manusia selepas Adam dan Hawa apakah bersambung ilmu tentang ketuhanan. Adakah Adam meneruskan Faham-faham ugama kepada anaknya. Adakah telah Adam menceritakan apakah itu Allah dan ketuhanan. Apakah Syurga juga diceritakan pada anak-anaknya? Aku tidak tahu nati jika ku tahu pasti kuceritakan. Allah Tuhanku belum menyuapkan aku dengan Ilmu ini.

Alquran menyatakan  bahawa satu-satunya agama dan jalan hidup yang diredhai-Nya hanyalah agama Islam.

إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الإسْلامُ

“Sesungguhnya agama (yang diredhai) di sisi Allah hanyalah Islam.”
(QS. Ali Imran [3]: 19)

Ialah benar ianya dari Alquran. Kita lahir islam kitabnya Alquran lah kita rujuk. Ibukita pastinya Islam masakan kitabnya Taurat pulak ibukita suruh kita belajar... Dol pergi cari guru yang ngajar Kitab Taurat... mak nampak kamu macam sesuai lah kalau belajar kitabtu. Atas gunung nun tinggi tu ada nampak macam Sifu Master. Dol yang sedia bingung bertambah bingung tapi cuba juga meneropong mana tau betul. Syurga dibawah tapak kaki Ibu. Iyakan! Pastinya Dol akan terpeleot jika dituruti kata ibunya.

Gunung Ledang
 ramai manusia bongok dah bertemu Tuhan di sana... pelik Tuhan suka camping la pulak.
Secara jujur aku rasa memang perlu berugama kenapa susah sangat nak percaya ada Tuhan yang menjadikan Alam seluruhnya. Kenapa? Hakikat berugama satu yang wajib ada dikalbu tak perlu dipersoal. Tanpa persoalan kita lebih bahagia.... ialah dengan yakin aku punya ugama kan lebih tenang. Kerana apa? Kerana dengan berugama kita tak perlu kerja teruk-teruk sampai tak cuti-cuti. BOSS ada apa susah. Tidak seronok ke kita kalau percaya ada Tuhan yang janji akan adakan rezeki selamanya. Itukan fitrah iyaakan!

Iyalah Tuhan kan ada apa susah... kalau lapar kita boleh mengadu kat Tuhan.... "BOSS aku lapar... no money to buy something or anything. Dont be so cruel to me... BOSS kan sayang aku". Lepas tu walaupun kau masih tidak punya makan sebab kau tak punya duit tapi tanpa  kamu sedari perut kamu sudah tidak menggelodak lapar. Cuba kalau tak caya. You got nothing to lose.

Kepada yang tak percaya adanya Tuhan bila kamu rasa lapar dan tiada duit untuk makan. Kamu buat apa. Apa kamu nak buat. Jangan menzalimi diri sendiri. Percayalah Tuhan benar-benar ada. Jika kamu malu nanti tak brutal kalau percaya ada Tuhan. Tak pa. Kamu segan nak menyatakan dikhalayak ramai sememangnya ada Tuhan. Tak pa. Aku nak cerita satu rahsia. Jangan cerita kat orang lain. Janji tau. Layan!

Kamu pergi cari tempat sunyi yang amat-amat sunyi. Pandu kereta sampai bukit yang paling tinngi. Jangan ujud makhluk walau seekor kerengge pun. Jangn ada. Pokok boleh la tak pa sebab pokok tak da telinga. Dah jumpa tempat tu. Sekarang cuba kata dengan kata yang paling pelahan...  nyanyikan note paling rendah. Pelahan-lahan suarakan pelan-pelan..... "hai BOSS aku sebenarnya percaya kamu ada". Cukupla..... itu dah memadai. Tuhan pasti sayang kamu . Kamu akan lebih tenang selepas itu. Cuba jangan tak caya. Aku dah buat sebab tu aku tau rahsia ni.

Jalani hidup kamu seperti biasa.  Ialah teruskan kesombongan kamu di hadapan kawan-kawan. Tak pa. Tuhan pasti tak marah kamu.Kerana apa? Kerana  kamu sudah nyatakan ada Tuhan tempat mengadu. Allah Tuhan Maha Mendengar. Pasti.

Salam Jumpa Lagi bye.




17 comments:

  1. Apa itu Deja Vu wahai Abu?

    Ilham sepenuh perasaan...seolah diri ke zaman lampau. Seolah diri itulah yang mengalami dahulu..
    Pelik... Dirasuk ke atau sisi dulu yang kembali..

    Purba dan Annur bicara tentang hal ini...

    Apa pula katamu?

    Seperti Pontianak harum sundal malam.

    Atau sisi Rasulullah yang ke akhir zaman..

    Soalan maut ni..huhu

    Dhada

    ReplyDelete
  2. perasaan diri, semangat yang berputar-putar lalu menjangkit ke jiwa lain di masa yang lain... alam yang lain...

    mahukah kamu memberitahu aku tentang ini?

    dhada

    ReplyDelete
  3. banyak juga ayat Al-Qur'an..
    ''Ingatkah..''

    bak kata Annur...
    'teknologi pembangkitan memori'
    semangat dulu yang berulang kembali.

    ada filem terbaru,
    Dark Shadow - Johnny Depp

    cuba kamu tonton..
    aku belum download lagi..
    huhu

    cuma annur yang nonton..
    aku pending..

    dhada

    ReplyDelete
  4. Apa da durian..

    hm...
    ada tuhan tempat mengadu.
    kalo org tu pikir tuhan tu ada beberapa macam mana pulak?

    percaya pada kuasa ghaib tu paling basic, tapi kalo percaya tuhan tapi kalo tuhan baginya tu beberapa...how...

    howie d..

    dhada

    ReplyDelete
  5. Dari dulu pun aku dah terpikir pasal nafsu malaikat. tapi takut nak percaya. Tapi dgn alasan2 yg diberikan, mmg malaikat tu x ada perasaan. mereka x boleh rasa apa yg kita rasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hambali, betul seperti kata kau... nafsu tiada kenapa ada hati nak menyebuk... Bye

      Delete
  6. Dhada yang budiman, Dejavu atau apa-apa pun ia suatu yang misteri. Ilmu ini satu Ilmu mudah tentang diri-diri setiap dari kamu. Untuk memahami ini dejavu kamu kena lulus Ilmu yang namanya titik noktah. Kita kena yakin setiap yang bermula pasti akan berakhir. Kita hujungnya mati. Pasti. Mati itu titik noktah. Fahamkan.

    Dejavu Ilmu yang aku sudah lama khatam. Dejavu ini dibayangi sesuatu Mahkluk sama dan pastinya serupa dengan kita. Namanya Qarin. Siapa Qarin... dia adalah kamu dan sememangnya kamu. Cumanya dia dan kamu tidak pernah bertemu face to face.

    Qarin ini apa? Qarin ini adalah makhluk ciptaan Allah yang hidup tanpa ruh jua jasad. Dia adalah carbon copy. Pendua.

    Kita kalau ada surat penting, wasiat misallannya. Kita akan buat carbon copy dgn meletakkan carbon dibawah tulisan asal. Kita boleh letak banyak carbon paper berlapis lapis maka banyaklah penduanya. Tapi disini cuma perlu satu aja carbon paper.

    Qarin ini adalah pendua setiap dari kita.

    Salinan dan pendua tidak sama. Faham kan sungguh-sungguh. Salinan bukan pendua. Selepas tamat ujian jiwa dibumi yakni manusia mati... tamat. Noktah. Maka Ruh kembali ke kerajaan langit. Jasad dipulangkan pada bumi yang jasad pijak sekian lama.

    Jiwa pergi kemana? Dia disimpan diluar Bumi ketempat asal-asal kita dalam keadaan tegak tak bernyawa tapi tidak mati. Disusun dengan rapi. Ia membentuk seperti saraang labah-labah. Disangkutkan disitu serupa macam serangga sangkut kat sarang labah-labah.

    Ada banyak lapis sarang labah-labah.Membulat dengan kemas. Cantik susunannya. Setiap sarang ada satu malaikat yang menjaganya.

    Ada Malaikat disini untuk menjaga dan menyusun setiap JIWA yang dibawa pulang. Bergeraknya malaikat itu sama serupa bagaimana gerakkan Spider. Betul-betul sama. Jiwa berada disitu selamanya hingga Bumi dimana JIWA melalui ujian hancur dan Kiamat. Jiwa tak terasa pun walau lama setara mana pun kerana segala nikmat telah hilang dari jiwa.

    Yang tinggal diBumi cuma pendua atau pun qarin. Setiap kita pasti ada pendua yakni qarin.

    Dejavu adalah lintasan Qarin yang sememangnya mahu jumpa kita tapi tidak mampu. Memang tidak mampu. Kita yang namanya Jiwa ini bukan cuma diuji sekali terus balik tersangkut sarang labah-labah. Kalau kat Universiti namanya Gagal Buang. Tidak berlaku gagal buang dalam ujian jiwa. Kamu boleh diuji berkali-kali jika gagal. Macam ambik SPM.

    Yang tersangkut kat sarang labah-labah cuma jiwa yang berjaya.
    Dejavu adalah pengalaman lalu jiwa yang telah gagal ketika ujian. Jiwa akn diujilagi dan lagi. Sayangnya ALLAH Tuhanku kepada kamu wahai jiwa.
    Tatkala qarin tersentuh dengan JIWA... Maka berlakulah apa yang dinamakan Dejavu..

    Penatnya aku tulis yang ni... Khusus untuk Dhada.

    Salam Jumpa Lagi Bye.

    ReplyDelete
  7. Dhada, kita yakni manusia ketika dibumi cukuplah kamu jika kamu telah nyatakan melalui tutur kata "BOSS kau memang ujud"

    Cukup dah... satu ke dua ke tiga ke? Rupa lembuke rupa pokok ke atau batu? terserah.... maknanya kita kena buat Kelas pada ketika itu. Jelas dengn jelas pasti kita terangkan.

    Aties ini makhluk macam kita cuma jiwanya terlalu lemah sebenarnya bukan angkuh atau sombong. Aties ini nampak ajae gagah depan manusia. Kesian Jiwa ni

    Tugas kita nak patri dengan kemas "ada tuhan tempat mengadu". Kita kena tarik mereka ini yakni Aties pulang dengan jiwa yang menang.

    Aku sayang semua kamu. Marilah pulang bersamaku.
    Salam, Jumpa lagi Bye.

    ReplyDelete
  8. kelahiran semula?
    konsep nirvana?

    mana semua ilmu tu dalam kitab wahai saudaraku Khalil?

    ReplyDelete
  9. Wahai Gila manusia, aku tidak kenal kamu dan aku juga bukan saudara kamu. Kitab apa yang kamu mahu juga aku tidak tahu

    ReplyDelete
  10. Dhada yang budiman, kamu yang paling banyak bertanya. Semua soalan kamu aku jawap tanpa ragu-ragu. Semua soalan didebatkan oleh Ilmuan Barat ... Timur.

    Tidakkah kamu kamu hairan bagaimana aku boleh bertahan untuk hidup dengan manusia macam kamu. Kamu bukan sahaja busuk malah kamu juga Bodoh dan sombong.

    Nur muhammad Ilmu kanak-kanak tadika begitu dibanggkan semua ahli Sufi. Didunia aku tinggal orang sufi ni kira macam smurf. Buat rumah atas cendawan. Terkedek-kedek lari dan melompat.. Nanti malam penat dan mengigau. Kesiankan Dhada mereka ni.

    Aku ini disebabkan terlalu hebat mereka yakni orang barat telah buat banyak filem tentang aku. Banyak cerita peperangan dan perjuangan.

    Aku telah berada dibanyak kehidupan manusia dan aku sebenarnya terlalu penat. aku mahu pulang. Aku mahu rehat dan tidur semaunya nanti selepas selesai semua urusan diBumi.

    Aku juga minat menonton... sebab tu aku seronok lihat aku diwayangkan.

    Terlalu banyak rahsia Allah pada aku. Banyak dah aku ceritakan kepada kamu. Apakah kamu wahai Dhada mahu jadi pengganti aku. Aku mahu pulang aku sudah penat.

    Dhada.... Allah Tuhanku sayang semuanya kamu. Jadilah perintis wanita sebagai pemimpin diBumi yang lain diujian yang lain. Mahukah kamu lakar sejarah yang baru. Lelaki sudah terlalu membosankan egois tapi bodoh. Wanita elegan, bijak dan pastinya memukau.

    Aku pinta pasti Allah Tuhanku tunaikan.

    Salam. Jumpa Lagi Bye

    ReplyDelete
  11. Kamu mahu tinggalkan aku sendiri...?
    sikit masa lagi...
    Aku tahu kamu penat sekali...
    Jauh sungguh perjalananmu...

    Mahukah kamu ajari aku dan bersama aku..?



    nah..ambil kacang ni. makan, nanti kamu akan bertenaga semula..

    ...dhada

    ReplyDelete
  12. Dhada yang budiman, sudahkah kamu menonton highlander.?

    Aku mahu pulang tapi bukan sekarang kerana ada kerja terakhir yang mahu dibereskan. Selepas ketiadaan aku.... Ali Osman dan kamu pastinya wajib menggalas tugas. Solat tahajjud dan puasa sunat kena teruskan sampai BOSS kata berhenti atau kamu minta Boss untuk berhenti. Kamu telah penat. Aku cuma menyarankan... itu untuk kebaikan kamu. Selebih kamu dan Allah.

    Ali Osman tidak mahu kerana sayangkan anak isteri. Kira2nya mamatni masih dicelah ketiak bini. Antara jiwa dan Allah tiada orang tengah. Direct..... maka siapa aku untuk memaksa. Disini aku tawakal aku juga hamba. Dia telah jaga aku selama orang menghina aku. Cukuplah pada aku. Terlalu banyak dia dah korbankan demi aku.

    Hambali kuberi tugas lain nanti.

    Dhada, aku tak dapat bersama kamu dan ajari kamu. Setelah selesai semuanya aku mahu pulang. Isteriku telah lama menanti. Bukankah sudah aku katakan tiada siapa diantara jiwa dan Allah.

    Kamu tidak sendiri.... aku tinggalkan kamu bersama Allah Tuhanku.


    Salam Jumpa lagi Bye

    ReplyDelete
  13. aku baru baca sinopsis Highlander..
    belum tonton..nanti ada masa aku suruh adikku download

    ReplyDelete
  14. korang2 ni terpengaruh sangat dengan cerita2 barat ni... highlander la matrix la apa la

    ReplyDelete
  15. khalil afandi belajar agama hanya dengan pemikiran tanpa berguru. Yg tidak tau hanya berfikir untuk membetulkan nya tanpa bertanya kepada yg lebih tau/uztad. Macam ni lah jadinya semua jadi salah..

    ReplyDelete